Case Mercedes-Benz Customer Assistance Center

Serverruimte Mercedes-Benz krijgt een nieuwe automatische blusinstallatie

mercedes-1-aspect-ratio-1290-597

X-ICT en ANSUL Solutions realiseren samen een efficiënt blussysteem, veilig voor apparatuur, mens en milieu

Het Mercedes-Benz Customer Assistance Center in Maastricht is het centrale aanspreekpunt voor het afhandelen van nationale en internationale vragen. In samenwerking met het retailnetwerk en zakenpartners staat het team 24/7 klaar om hulp te bieden die nodig is om klanten weer in beweging te krijgen. Onlangs heeft X-ICT in samenwerking met ANSUL Solutions de MER van het Customer Assistance Center voorzien van een automatische blusgasinstallatie.

Van over de hele wereld komen vragen binnen in Maastricht

Waar klanten van Mercedes ook vandaan bellen, grote kans dat ze een medewerker aan de lijn krijgen die werkt in het Mercedes-Benz Customer Assistance Center in Maastricht. In de Limburgse hoofdstad staan medewerkers van het automobielconcern dag en nacht klaar om klanten te helpen bij problemen, pech of andere noodsituaties. Internationaal aanspreekpunt betekent veel computers en telefoons waardoor de Main Equipment Room (MER) het kloppende digitale hart van het gebouw is.

mercedes-2

De MER was al operationeel toen Mercedes de huidige locatie betrok maar voldeed niet helemaal meer aan de eisen van deze tijd. Zo was de serverruimte in het gebouw eigenlijk te groot en ook de capaciteit van de blusinstallatie sloot niet aan bij de wensen. Om efficiënter te werken en energie te besparen, worden er daarom gefaseerd aanpassingen gedaan in de serverruimte. Aangezien Mercedes al enige jaren samenwerkt met X-ICT, was het een logische stap om de specialist in ICT-infrastructuur ook in te schakelen bij de overstap naar een nieuwe automatische blusgasinstallatie.

Samenwerken met partners

Pieter Mikkers, adviseur van X-ICT Zuid-Nederland: “Van de inrichting van serverruimtes tot en met netwerkbekabeling en van monitoring tot en met service en onderhoud; qua IT-infrastructuur doen we alles zelf.” Ook in Limburg heeft X-ICT al verschillende projecten uitgevoerd. Zo is onlangs een cold cube geplaatst en is een verdieping voorzien van nieuwe datakabels. “We kennen de situatie ter plaatse. Ook bij de overstap naar een nieuwe blusinstallatie zijn wij het eerste aanspreekpunt. Daarnaast steken we ook praktisch de handen uit de mouwen en verzorgen de bekabeling.” Het ontwerp en de installatie van de apparatuur vertrouwt het IT-bedrijf uit Zwolle liever toe aan partner ANSUL Solutions, specialist in brandbeveiliging.

“Bij Mercedes-Benz zijn ze tevreden met het eindresultaat.”

Erik Weerdenburg senior adviseur bij ANSUL Solutions: “Ons werk luistert best nauw. Je wilt de gevolgen van een eventuele brand zo beperkt mogelijk houden. Waar de brand ook ontstaat in de ruimte, het moet in een vroeg stadium gedetecteerd worden.” De systemen van ANSUL Solutions voorkomen dat een brand zich te ver kan ontwikkelen en detecteren de brand al in luchtstromen van de airconditioning d.m.v. aspiratiesystemen. “In goed overleg met X-ICT en de opdrachtgever zorgen wij voor een ontwerp afgestemd op de situatie, de technische invulling en de bouw van zowel het detectiesysteem als de blusgasinstallatie”, vertelt Weerdenburg.

mercedes-3

Voordelen van de blusgasinstallatie van ANSUL Solutions

Voor het Customer Assistance Center van Mercedes-Benz heeft ANSUL het Sapphire blusgassysteem geïnstalleerd. Volgens Weerdenburg heeft dit systeem een drietal in het oog springende voordelen ten opzichte van oude blussystemen. “Het gas heeft een grote bluskracht. Mocht er brand zijn, dan is deze in tien seconden geblust. Een ander voordeel, als je het bijvoorbeeld vergelijkt met water, is dat het niet schadelijk is voor de apparatuur in de serverruimte. En last but not least, het blusgas is milieuvriendelijk en veilig voor mensen.”

X-ICT en ANSUL Solutions al bijna dertien jaar partners

X-ICT en ANSUL Solutions werken al bijna dertien jaar samen. Tijdens het partnership hebben ze al tientallen serverruimtes veiliger gemaakt. Die langdurige samenwerking heeft zo zijn voordelen. Beide bedrijven weten precies waar ze goed in zijn en vullen elkaar uitstekend aan. De opdrachtgever heeft van begin tot het eind een duidelijk aanspreekpunt en ook service en onderhoud zijn na afloop in goede handen. Bij Mercedes zijn ze zeer te spreken over het opgeleverde werk. De ruimte is voorzien van een modern blusgassysteem en daar gaat het natuurlijk om.