Case Gemeente Staphorst
Gemeente Staphorst houdt elkaar scherp met PIM+
De IT afdeling van de gemeente Staphorst bestaat uit 3 systeembeheerders, een helpdeskmedewerker en een coördinator. Deze gemeente werkt veel samen met twee andere gemeentes uit de regio. Samen werken zij aan een stabiele en betrouwbare IT omgeving voor de 160 medewerkers.
Al meer dan 5 jaar geleden werd de serverruimte van Gemeente Staphorst vernieuwd. De ruimte was zeer verouderd en moest worden aangepast. Maar ja, is een dergelijke ruimte nog wel van deze tijd? Moeten we een overstap maken naar de cloud? Gemeente Staphorst werkt al jaren samen met buurtgemeenten en daardoor ontstond de kans en mogelijkheid om nog meer samen te werken. De ruimte werd in zijn geheel gesloopt en voorzien van een nieuwe vloer en nieuwe racks. Het bleek een goede zet te zijn geweest.
Maak kennis met…
Bert Tichelaar werkt sinds 2000 bij de Gemeente Staphorst en maakte al veel ontwikkelingen van zeer dichtbij mee. Bert vertelt: “De bouw van de serverruimte was een mooi project: spannend en ingrijpend. Het weekend was als een big bang: in 1 keer alles eruit en het nieuwe erin. Alles is goed verlopen in samenwerking met het team van X-ICT. We hielden er een goed gevoel aan over.”
Erwin van ’t Ende (sr. adviseur bij X-ICT) liep in november weer even binnen bij de Gemeente Staphorst en zag een monitor op de afdeling hangen. Het beeld was zwart, de monitor stond uit. Bert legt het uit: “Erwin kwam op het juiste moment binnen lopen. Het monitoringspakket waar wij mee werkten was verouderd. Als we een melding binnenkregen klikten we het scherm wel aan om te kijken waar het probleem zich bevond, maar we hielden het niet meer bij. Er stonden rode en gele meldingen in het scherm en het was complex om aanpassingen door te voeren en het pakket te onderhouden. Een monitoringspakket stond dus op ons wensenlijstje, maar we waren te druk met de lopende projecten.”
SMS melding wens nummer 1
Gemeente Staphorst was al langere tijd op zoek en heeft ook andere oplossingen bekeken. Erwin stuurde meer informatie en stelde voor, dat als ze het interessant vonden, een afspraak te maken voor een demo van de PIM+ monitoringsoftware. Binnen een week belde Bert met Erwin om een afspraak te maken. “We wilden graag een SMS dienst waarmee we ten alle tijden inzicht in bepaalde noodscenario’s konden krijgen. Tijdig een melding ontvangen als de performance van het netwerk en de systemen niet is wat we ervan verwachten, verbindingen met de andere gemeentes in de gaten houden en ook een gemakkelijk te onderhouden systeem waren de belangrijkste wensen.”
“We hebben meerdere leveranciers gesproken en ons verdiept in de verschillende mogelijkheden en kosten. PIM+ bleek het best bij ons te passen. Met de demo wisten we beter wat we wilden en het voelde direct goed. Nu staat het pakket er en zijn de verwachtingen zeker waargemaakt! Wat we in de demo hebben gezien; dat wilden we graag hebben en zo werkt het nu ook!” aldus een tevreden Bert.