• xictbv

SAAB Technologies beheert IT omgeving vanuit ooghoek

SAAB Technologies BV in Apeldoorn, voorheen HITT BV, is een ICT bedrijf gespecialiseerd in radarsystemen en –toepassingen. Zij leveren software voor de civiele sector, zowel in de luchtvaart als de zeevaart. SAAB levert verkeersbegeleidingssystemen voor havens, drukke vaarwegen en bijvoorbeeld ook de gehele Noordzee-kustlijn van Nederland. In de luchtvaart detecteert, registreert en volgt de software alle verkeer ‘op de grond’, op de luchthaven zelf.


De ICT afdeling van SAAB Technologies bestaat uit twee personen: Arno Waardenburg en Karlo Kardanakyan. Zij onderhouden het gehele interne netwerk en beheren vele VPN verbindingen met klanten. Ook de verbindingen met en de netwerken bij dependances van SAAB. “Alles met een stekker wordt door ons geïnstalleerd, onderhouden en gesupport”. zegt Arno Waardenburg. “Een paar jaar geleden werd samen met X-ICT de serverruimte ingericht en sindsdien hebben wij regelmatig contact met X-ICT voor uiteenlopende vragen, advies en support.”



PIM⁺ monitoring software

Sinds een half jaar werken Arno en Karlo met de (nieuwe) monitoringsoftware van X-ICT: PIM⁺. “Wij werkten nog niet met een dergelijk systeem en hebben diverse pakketten getest. Waar het ene pakket veel eigen tijd en ontwikkeling vraagt, is een ander pakket voor ons weer te groot en te complex. Het derde pakket dat wij testten had een goede kans, maar de licentiestructuur paste niet bij ons en maakte het een te kostbare investering.


Bij toeval maakten wij kennis met PIM⁺. Dennis van der Vegte (adviseur X-ICT) kwam bij ons op gesprek en vertelde over hun eigen tool PIM⁺. Na een demo waren wij direct onder de indruk; het pakket is simpel en sloot direct aan op onze vragen.”

Dat de noodzaak voor een monitoringtool groot was, bleek na een storing in een koeling. “De waterdruk was te laag en de koeling stond in storing. Zo’n belangrijk onderdeel van de serverruimte kan niet worden gemist en het was direct duidelijk dat we alle onderdelen in beeld moesten hebben.” Niet alleen voor de eigen afdeling, maar ook voor de moedermaatschappij SAAB is het belangrijk om de omgeving in kaart te brengen en de status te kunnen zien.


Arno Waardenburg vertelt verder: “Apparatuur en installaties op meerdere locaties en de vele (internet)verbindingen zijn nu in beeld in PIM⁺. Een ruimte op een andere locatie is voorzien van een camera. De camera is gekoppeld in PIM⁺. We kunnen continue de ruimte bekijken, maar hebben het zo ingesteld dat we direct een melding krijgen als de camera beweging constateert in de ruimte. Zeer professioneel naar onze partners en collega’s en het geeft overzicht en rust binnen het bedrijf.”



Dagelijks gemak van dashboard

“Het eerste wat ik s’ochtends doe als ik binnenkom op de afdeling, is het scherm met PIM⁺ aanzetten”, vervolgt Karlo Kadanakyan “Als alles op groen staat, kan ik mijn dagelijkse werkzaamheden op gaan pakken. Zodra er iets niet goed gaat, of aandacht nodig heeft, zie ik dat in mijn ooghoek.”


Naast de bureaus van Karlo en Arno staat een scherm met de dashboards van PIM⁺. “We werken al meer preventief. Nu staat er 1 bolletje in een oranje kleur; ik heb al gezien dat de disk bijna vol is en ik kan dat op gaan lossen wanneer het mij uitkomt. Zonder dat iemand in problemen komt en niet verder kan met zijn/haar werk. Dat geeft veel rust en zorgt ervoor dat ik niet wordt geleid door vragen en problemen overal. Het is erg prettig, voor mij en mijn collega’s, dat ik proactief kan reageren en zo alles up-and-running kan houden. We besparen al veel tijd doordat we alles beter kunnen inplannen.”


Een grote wens voor aanschaf van een monitoringtool was een overzichtelijk dashboard. In PIM⁺ kunnen de dashboards naar wens en op maat worden ingericht. Bij SAAB wisselen verschillende dashboards op het scherm en wordt abnormaal gedrag direct zichtbaar. “Naast het scherm op kantoor, krijgen we ook de meldingen binnen in de mailbox.” vertelt Karlo. “Eenvoudig hebben we de doormeldingen; de frequentie en urgentie van de verschillende meldingen ingesteld in PIM⁺. Een zeer urgente melding hebben we ingesteld als ‘pieperfunctie’ op onze iPhones“.


Implementatie PIM⁺

Met de kennis en ervaring van het inrichten van computerruimtes, het analyseren van verschillende monitoringsystemen en de wens om het gehele netwerk in één oogopslag te kunnen monitoren, is PIM⁺ ontwikkeld. Nu meerdere eindgebruikers met PIM⁺ werken, volgen de releases van PIM⁺ elkaar snel op. Dennis van der Vegte (adviseur X-ICT): “Met veel enthousiasme werkt de afdeling Management en Beheer van X-ICT aan de ontwikkeling van PIM⁺. Dagelijks verzamelen wij de wensen van de gebruikers en komen wij interessante cases tegen die wij kunnen vertalen in PIM⁺. We komen nog steeds features tegen die we ook graag in PIM⁺ willen verwerken, het kan altijd mooier en beter. We werken met een kleine enthousiaste groep mensen aan PIM⁺ en kunnen daardoor snel, flexibel en zonder extra investeringen de klantspecifieke wensen integreren in het pakket. PIM⁺ is nog volop in beweging en het einde is nog lang niet in zicht!”


“De implementatie van PIM⁺ ging erg snel”, vertelt Arno Waardenburg. “Het pakket is zo simpel dat je het snel hebt aangeleerd. Vlak voor mijn vakantie startten wij met PIM⁺, na twee dagen implementatie, configuratie en training stond alles erin en konden wij direct met de dashboards aan de slag. Na mijn vakantie was het weer even zoeken, maar door de zeer gebruiksvriendelijke interface pakte ik het zo weer op. Dat is bij andere pakketten wel anders. PIM⁺ werkt met standaard Event Monitors waarmee je eenvoudig en snel meerdere configuraties en installaties kunt maken. En als we er even niet uitkomen is het een 1-2tje met de mensen van X-ICT. Je hebt direct iemand aan de telefoon die je verder helpt. Maar dat is ook met andere vragen die wij bij X-ICT neerleggen.”


Toekomst

Nu SAAB een paar maanden met PIM⁺ werkt, volgen de wensen en mogelijkheden zich snel op. “Wij willen in de nabije toekomst PIM⁺ ook inzetten voor beveiligingsfuncties. Als wij bijvoorbeeld gasten hebben in het pand, die met vreemde laptops willen inloggen op ons netwerk, willen wij hiervan direct een melding doorgestuurd krijgen. Maar ook onze customer services afdeling ziet mogelijkheden met PIM⁺. Zij bewaken de verbindingen en status bij onze klanten en zullen met PIM⁺ de software kunnen monitoren op de locaties bij de klant. Een mooie toevoeging aan onze services en diensten. Deze collega’s kijken met veel interesse naar ons PIM⁺ scherm.”