PROJECTCASE

  • xictbv

PIM+ geeft Bergman Clinics volledige controle over IT-infrastructuur

Bijgewerkt: mei 10

Monitoringssoftware PIM+ brengt meer dan 50 locaties binnen handbereik Bergman Clinics ontvangt jaarlijks meer dan 275.000 cliënten en is in 30 jaar uitgegroeid tot het

grootste netwerk van focusklinieken voor planbare medische zorg in Nederland. Sinds enige tijd werkt de zorgspecialist naar volle tevredenheid met monitoringssoftware PIM+.

Bergman Clinics heeft meer dan 50 locaties in het land en ontvangt dagelijks honderden cliënten. Om zoveel bezoeken in goede banen te leiden is een degelijke IT-infrastructuur van levensbelang. Softwarematige calamiteiten of problemen met bijvoorbeeld servers, werkstations, printers en routers moeten dan ook snel opgelost kunnen worden. Monitoringsspecialist en werkplekbeheerder, Peter de Graaf: “Tot voor kort kreeg de servicedesk een belletje als er een storing was. Konden we centraal de oorzaak niet achterhalen en oplossen dan ging een medewerker naar de vestiging.”


Een agentless monitoringstool

Om storingen eerder en efficiënter op te kunnen lossen was de ICT-afdeling op zoek naar een monitoringstool. Voor de kliniek moest dit programma in elk geval voldoen aan twee belangrijke eisen, vertelt De Graaf: “Allereerst moest het gebruiksvriendelijk zijn. Een leek zou ermee moeten kunnen werken. Ten tweede wilden we een agentless pakket; een monitoringstool zonder dat er lokaal nog extra software geïnstalleerd zou moeten worden.”


“Bij PIM+ kijken ze niet alleen naar de huidige situatie, maar denken ze ook mee over de toekomst.”

- Peter de Graaf, ICT bij Bergman Clinics


Met een duidelijk beeld voor ogen is Bergman Clinics zich gaan oriënteren. De Graaf: “Er zijn meerdere aanbieders in de markt. PIM+ sprong er wat ons betreft echt uit. De tool voldeed aan onze eisen. Bovendien kenden we de leverancier.” Moederorganisatie X-ICT heeft binnen Bergman Clinics de UPS noodstroomvoorziening geïnstalleerd. Een uitgebreide productdemonstratie heeft uiteindelijk het sein op groen gezet.


Het dashboard maakt het netwerk inzichtelijk


PIM+ consultant Redney Stroomberg: “Met een demosessie hebben we Bergman Clinics laten zien dat PIM+ de universele en merkonafhankelijke oplossing is om de IT-infrastructuur in kaart te brengen en te monitoren.” Voor het Naardense zorgbedrijf is dat wat het pakket in de dagelijkse praktijk ook biedt, ervaart De Graaf: “PIM+ heeft een overzichtelijk dashboard en in tegenstelling tot voorheen zijn we nu op afstand in control. We kunnen calamiteiten voorkomen en storingen veel sneller oplossen.”


Om maximaal van de voordelen van de monitoringstool te profiteren, ondersteunt het team van PIM+ voor, tijdens en na de implementatie. “We hebben samen met Bergman Clinics in kaart gebracht wat het pakket moet monitoren en hoe dat gebeurt. Op basis van deze wensen stellen we een startup-document op, installeren de software en trainen de medewerkers”, verduidelijkt Stroomberg.


Begeleiding van het begin tot het eind


Bij Bergman Clinics wordt de PIM+ aanpak bijzonder gewaardeerd. Peter de Graaf: “Ze begeleiden ons niet alleen van het begin tot het eind, maar ook na de afronding kunnen we er terecht als er vragen of onduidelijkheden zijn.” Heel klantvriendelijk en betrokken volgens de ICT’er: “Zo kijken ze niet alleen naar de huidige situatie, maar denken ook mee over de toekomst. En dat is voor ons, als groeiende organisatie, heel belangrijk.”