PROJECTCASE

  • xictbv

Bell ID waarborgt continuïteit met nieuwe serverruimte

De mobiele telefoon vervangt in een rap tempo de portemonnee. Het past bovendien helemaal bij de Internet of Things-trend, waarbij allerlei devices een steeds grotere rol spelen in ons dagelijkse leven. Het Nederlandse Bell ID bevindt zich als leverancier van ‘Mobile Payment Software’ in het oog van deze ontwikkeling. “Wij zijn een echte ontwikkelorganisatie”, stelt IT-manager Richard van Duuren. “Als we met een downtime van IT te maken hebben, dan zit meteen een hele groep ontwikkelaars duimen te draaien.” Voor Bell ID reden genoeg om te investeren in een volledig nieuwe serverruimte.



Bell ID heeft een jarenlange ervaring op het gebied van ‘cardmanagement’. “Wij leveren en onderhouden de software die nodig is om bijvoorbeeld betaalpassen of identiteitskaarten uit te kunnen leveren en ook weer te kunnen blokkeren”, legt Van Duuren uit. Afnemers van die software zijn onder andere banken, overheden en universiteiten.


“Dit was allemaal heel overzichtelijk”, vervolgt Van Duuren. Met de komst van near field communication (NFC)-chips op betaalpassen, en daarmee de komst van contactloos betalen, was het gedaan met die overzichtelijkheid. “Moderne smartphones beschikken ook over een NFC-chip. De stap van contactloos betalen naar mobiel betalen was dus snel gemaakt. Maar dat betekende wel dat er heel veel vertrouwelijke informatie op de NFC-chip in de mobiele telefoon moest worden geplaatst. Hoe ga je dat doen als er meerdere partijen bij betrokken zijn, van banken en overheden tot operators en de leveranciers van de mobiele telefoons?”


De oplossing was het plaatsen van een ‘secure element’ in de cloud waar de gevoelige gegevens worden opgeslagen. “Wij leveren de software die nodig is om mobiele transacties te ondersteunen”, aldus Van Duuren. “Wij bieden bijvoorbeeld de ‘application programming interface’ die nodig is om vanuit een app op je smartphone een betaling te verrichten.”



Sterke groei

Met zijn ‘Mobile Payment Software’ bevindt Bell ID zich in een markt die een sterke groei doormaakt. “Met onze oude serverruimte was groeien voor ons echter niet meer mogelijk”, constateert Menno de Loos, Services Coördinator en beheerder bij Bell ID. De verhuizing van de kantooromgeving naar een nieuwe ruimte binnen het karakteristieke Groothandelsgebouw in Rotterdam werd dan ook aangegrepen voor het volledig opnieuw opbouwen van de serverruimte.


“We zijn al in een vroegtijdig stadium met de voorbereiding begonnen en in gesprek gegaan met drie partijen die in aanmerking kwamen om de nieuwe serverruimte te bouwen”, legt Van Duuren uit. “Wij hadden zelf geen ervaring met het bouwen van serverruimtes en sommige dingen bedenk je niet in een middag.” Zo vormde de beperkte hoogte van de beschikbare ruimte in het Groothandelsgebouw een uitdaging, zeker omdat Bell ID wel de voorkeur had voor een verhoogde vloer. “Dat moet in je achterhoofd allemaal even gaan rommelen en op een bepaald moment voel je een bepaalde rust. Dan vallen alle puzzelstukjes in elkaar en weet je hoe het moet gaan worden.”


Tekortkomingen oude ruimte

“Ons vertrekpunt was: wat we nu hebben, zo willen we het op de nieuwe locatie in ieder geval niet hebben”, verduidelijkt Van Duuren. De Loos en Van Duuren raken bijna niet uitgepraat als ze het hebben over de tekortkomingen van de oude ruimte. Zo was de koeling in de oude ruimte niet redundant uitgevoerd. Dat leverde soms bedreigende situaties op. “In een monumentaal pand zoals het Groothandelsgebouw kun je niet zomaar even een airco ophangen. Maar de centrale levering van het koude water om te koelen was ook niet altijd even betrouwbaar en stopte er meerdere keren per jaar mee”, aldus De Loos.


Daarnaast was de stroomvoorziening met meerdere losse uninterruptible power supplies ‘houtje-touwtje’ opgebouwd, was de vloer niet anti-statisch en niet verhoogd en waren de best practices uit de IT niet toepasbaar. “Er had het nodigde moeten gebeuren om de oude ruimte weer in een optimale conditie te krijgen”, aldus Van Duuren. De Loos: “Wij hebben geen 24×7 verplichting en zaken als e-mail en onze website worden extern gehost. Als onze IT intern even uitvalt, dan valt onze business niet direct om. Maar onze eigen IT-omgeving is wel belangrijk voor de ontwikkelomgevingen en voor de Proof of Concepts voor onze klanten. Als we te maken hebben met een downtime, dan zitten onze ontwikkelaars duimen te draaien en dat kost direct geld.”



Grote stappen

Uit de gesprekken met de drie partijen kwam Schneider Electric-partner X-ICT naar voren als de partij met het beste ontwerp voor de nieuwe serverruimte tegen de scherpste prijs. Ook de no-nonsense aanpak en het prettige contact spraken Bell ID aan, evenals de manier waarop X-ICT uiteindelijk het contact onderhield met de diverse partijen waaronder de vaste installateur van het Groothandelsgebouw.


In het ontwerp stelde X-ICT voor om de koeling redundant uit te voeren door naast het koudwatersysteem van het Groothandelsgebouw gebruik te maken van in-row unit RC-koeling die de taken overneemt als de centrale voorziening wegvalt. Hiervoor zijn twee bestaande SC-units (condensor en koeling in één) hergebruikt, deze vangen bij uitval de RC-unit op. De condensor is daarbij opgenomen in het koelsysteem. Daardoor is het bevestigen van een extra unit aan de muur niet nodig.


“Op het gebied van koeling zijn echt grote stappen gezet”, zo constateert Atakan Bilecen, bij Schneider Electric Account Manager Datacenter Solutions. “Door in de nieuwe ruimte de koude en warme gangen van elkaar te scheiden, realiseert Bell ID bovendien een aanzienlijke besparing op de energiekosten.” Deze scheiding werd gerealiseerd met behulp van een afgesloten warme gang met schuifdeuren.

De verschillende losse ups’en werden vervangen door één redundante ups, de APC Galaxy 3500. StruxureWare, de Data Center Infrastructure Management (DCIM)-oplossing van APC, zorgt voor de meldingen als bijvoorbeeld de temperatuur te hoog oploopt. De back-upkoeling kan dan vervolgens automatisch worden bijgeschakeld. Van Duuren met een lach: “We werken hier best hard, en dan wil ik niet in het weekend ook nog naar het werk rijden omdat er geen koud water is.”



Geen big bang

De voorgestelde oplossing werd in de eerste helft van maart 2015 door X-ICT geïnstalleerd. Daarna was het aan Van Duuren en De Loos om de apparatuur te verhuizen. “We hebben bewust niet voor een ‘big bang’ gekozen”, benadrukt de IT-manager van Bell ID. “Omdat we verhuisden binnen hetzelfde gebouw konden we de oude en de nieuwe ruimte met elkaar verbinden en de apparatuur gefaseerd overbrengen. Waarom zou je dan alles in een weekend doen, met het risico dat er storingen optreden die je niet op tijd kunt verhelpen?” De Loos: “We hadden veel meer tijd dan een weekend en konden daardoor zonder noemenswaardige downtime de IT verhuizen.”


“We hebben in die periode echt geleerd hoe je een bedrijf IT-matig moet verhuizen”, besluit Van Duuren. “De belangrijkste les die we hebben getrokken, is: neem de tijd, en en ga voor de veilige manier. Terugkijkend zou ik echt niet weten wat we anders of beter hadden kunnen doen. We hebben nu een serverruimte die volledig redundant is uitgevoerd en automatisch alarm slaat als er iets aan de hand is.”